Szlifierki bezkłowe do wałków są szeroko stosowane w produkcji masowej i wielkoseryjnej do obróbki walcowych powierzchni ciągłych (jeden wymiar średnicy) z posuwem wzdłużnym oraz do obróbki walcowych powierzchni z występami (średnice stopniowe) i kształtowych powierzchni z posuwem poprzecznym.

W związku z opisaną obróbką części rozróżniamy 2 rodzaje szlifowania:
– szlifowanie przelotowe (through feed)
– szlifierki wgłębne (infeed)

Do zalet szlifierek bezkłowych zalicza się łatwość ich automatyzacji i włączenia w automatyczne linie obróbkowe, bardzo małe odkształcenie obrabianej części wskutek obustronnego podparcia ściernicą i tarczą prowadzącą oraz prosta obsługa.

Do wad szlifierek bezkłowych zalicza się znaczny czas ich przestawienia na obróbkę części o innym wymiarze i trudność utrzymania powierzchni współśrodkowych.

Szlifierka bezkłowa składa się zazwyczaj z następujących elementów:
– łoże maszyny
– wrzeciennik ściernicy
– wrzeciennik tarczy prowadzącej
– podtrzymka
– silnik napędowy
– system obciągania ściernicy i tarczy prowadzącej

Zasada działania szlifierki bezkłowej wygląda następująco:
Część obrabiana jest podparta na podtrzymce i styka się z tarczą prowadzącą oraz ściernicą.

Część obrabiana otrzymuje prędkość obrotową od wolno obracającej się tarczy prowadzącej, natomiast szybko obracająca się ściernica przeznaczona jest do szlifowania części. Na skutek pochylenia osi obrotu tarczy prowadzącej o niewielki kąt 2¸6 stopni część obrabiana uzyskuje przesuw wzdłuż swej osi. W celu zapewnienia liniowego przylegania części do tarczy prowadzącej nadaje się jej kształt hiperboloidy obrotowej. Podczas szlifowania bezkłowego oś części obrabianej winna leżeć powyżej linii łączącej osie ściernicy i tarczy prowadzącej. Jest to warunek niezbędny do uzyskania okrągłego kształtu obrabianej części.

Istnieje wielu producentów szlifierek bezkłowych, a chcielibyśmy przedstawić szczególnie możliwości jednego z liderów na rynku, firmę MONZESI.

Monzesi oferuje następujące rozwiązania szlifierek do szlifowania przelotowego i wgłębnego części w wykorzystaniem linii szlifierek Monza:
– średnica szlifowania: do 200 mm
– maksymalna długość szlifowania wgłębnego: do 500 mm
– sterowanie numeryczne: do 11 osi
– prędkość tarczy szlifierskiej 25 – 50 m/s
– moc silnika tarczy szlifierskiej 5,5 – 45 kW
– prędkość tarczy prowadzącej 5 – 320 obr/min
– silnik bez-szczotkowy tarczy prowadzącej 8 – 18 Nm

Wyposażanie szlifierek bezkłowych m.in. w:
– regulowane pryzmy
– liniały optyczne
– bardzo dokładne prowadnice
– wrzeciono chłodzone olejem
– wyważanie dynamiczne tarczy szlifierskiej
– czujniki kontroli temperatury, wibracji, itp.
– ruchome
– modułową konstrukcję
– automatyczny system obciągania
– możliwość automatyzacji
– sztuczną inteligencję